Selamat Datang

Salam Perkenalan pada semua yang singgah sini..

Suratkhabar Paling Mahal di dunia

Friday 8 July 2011


Salam, 


Sambil jalan-jalan kat intenet nie terasa la pulak nak cari fakta-fakta menarik untuk dikongsi bersama. Memandangkan blog aku ni bertemakan "koleksi", elok gak aku cari fakta-fakta yg termasuk dalam golongan nie. Cuma rasa aku kalau cari fakta2 biasa mcm koleksi keta paling mahal, jam paling mahal rumah paling mahal tu semua mcm agak kedengaran biasa jer. Yang aku jumpa nie mcm menarik jer..nanti pasni utk ruangan artikel ngn rencana nie nanti aku ingat nak letak fakta-fakta mcm nie la..atleast sebagai info gak kan.


So yg nie aku terjumpa, "Suratkhabar Paling Mahal di dunia"...iaitu Suratkhabar daripada Romania, Zimbrulu and Vulturulu (“Aurochs and the Eagle)”, yang dikeluarkan pada November 1858 yang dihantar pada Galati (xsure lak nie nama org ke kompeni ke apa nie). Disebabkan beratnya, suratkhabar nie memerlukan 8 setem yang besar iaitu "Cap de Bour (Bull Head) stamps" yang merupakan salah satu daripada setem yang dikategorikan sebagai "rare" dan dihargai di dunia.


Suratkhabar nie dijual pada seorang pengumpul seni yang bernama Joseph Hackmey dengan harga melebihi $1.1 million atau €829,500 secara tepatnya semasa satu lelongan di Rumah Lelong David Feldman dan dengan itu menjadikannya sebagai "Suratkhabar Paling Mahal di Dunia"




The “Auroch and the Eagle” newspaper was printed in Iasi (Romania) in 1858 and was sent by mail in 1858 and paid with no less than 8 of the priceless Auroch’s head stamps.
World’s Most Expensive Newspaper : $1.1 million (Auroch and the Eagle – “Zimbrulu and Vulturulu”)
sumber: theworldmostexpensive.com

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

OhBelog