Selamat Datang

Salam Perkenalan pada semua yang singgah sini..

Mulakan Projek Syiling

Thursday 7 July 2011

Sambungan ceta, hehe..

Lepas daripada sembang ngn member aku aritu, aku pun tergerak hati nak wat researh kat internet..baca la mcm-mcm kat internet, blog2 org, artikel dll..nampaknya benda nie mmg menarik diexplore lagi..aku jumpa mcm2 term yg agak baru la pada aku yg teramatlah "newbies" dalam bidang nie..antaranya istilah, numismatic, error coin, prefix, gred UNC, replacement notes, rare coin and banknotes, milled edge, security edge dan macam-macam lagi lah..nanti di masa yg akan datang maby bila aku dah paham ngn clear term2 nie semua, boleh la dibuat post nanti utk rujukan aku dan sapa2 yg tersinggah kat blog aku yg x seberapa nie..sama2 share ilmu org kata, xde nak rugi apa pun..:)

so dari situ mulalah paham sikit-sikit, xpe pelan2 kayuh..yg pentingnya aku nampak potensinya di masa akan datang dan ianya merupakan satu hobi yang amat menarik pada aku..

Tanpa berlengah juga, aku pun mulakan projek aku nie yg pertama, iaitu kumpulkan duit syiling ikut susunan tahun..utk parlimen ngn bunga raya sekali..sbb rasa aku yg nie adalah asas yg patut dimulakan dahulu sblm kita pergi jauh mcm otai-otai collector yg lain..back to basic utk dapatkan feel lu..hehe

Jadi bermulalah aku cari duit parlimen nie utk yg 50 sen dan sambil2 tu yg lain2 jugak..tapi, kena prepare la dulu mana tahun2 yg mmg x dikeluarkan oleh BNM..x pasal2 nanti sampai ke sudah x jumpa tahun tu kan nanti..tahap pertama nie juga xdela nak beli syiling2 ni dari org, just cari dan kumpul dari apa yg ada dulu, sambil2 tanya2 member2 ngn jenguk2 tabung diorg..pastu tukar ngn duit kertas, kadang2 kasi lebih sikit kat diorg..saja jer bg diorg pelik..haha

Asalnya juga aku bubuh jer syiling2 setakat yg ada ni kat namecard punya album. tapi mcm x best jer rasanya..kebetulan aritu ada gi jusco kat umah aku..singgah jap kat kedai alatulis..aku beli la album syiling sbb nampak mcm lawa jer kalau dok dlm tu..makin bersemangat lak rasa kumpul syiling ni..so setakat nie, mmg masih lopong lagi la ada tahun2 yg mmg dikategorikan sebagai rare atau payah jumpa tu, xpe..pelan2 kumpul..nak upload gambar ke apa tu rasanya mmg awal lagi..nanti la bila dah nak siap nanti aku upload la gambar2 setakat yg ada nanti..

Sambil2 tu gak rasanya elok gak aku createkan dua kategori kat blog aku nie.."Nota Rujukan" ngn "Artikel/rencana"..just utk rujukan aku ngn share artikel2 menarik yg aku jumpa dalam dok researh2 kat internet tu..share la mana yg bole sambil2 wat naik semangat.

Ok jumpa lagi lain kali..salam..

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

OhBelog